Biuletyn Informacji Publicznej

 
Biblioteka Pedagogiczna Nowy Sącz

Oddziaływanie literatury i sztuki na dziecko w wieku przedszkolnym: zestawienie bibliograficzne.

Spis treści:
I - Wychowanie estetyczne dziecka w wieku przedszkolnym, poz. 1-20
II - Zajęcia plastyczne w przedszkolu, poz. 21-80
III - Zajęcia umuzykalniające, poz. 81-117
IV - Wpływ literatury na dziecko. Praca z książką i czasopismem, poz. 118-186
V - Literatura dla dzieci - analiza utworów, poz. 187-202

I - Wychowanie estetyczne dziecka w wieku przedszkolnym

1. Bosowska Jolanta : Magia teatru // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 11, s. 37-39
Edukacja teatralna w przedszkolu. Program autorski "Mały aktor".

2. Capińska Ewa : Wychowanie estetyczne w przedszkolu // EDUKACJA I DIALOG. - 2005, nr 1, s. 59-62
Aktywne poznawanie świata przez dzieci w wieku przedszkolnym.

3. Dworak Maria, Pietrzak Katarzyna : Edukacja teatralna w przedszkolu // WYCHOWANIE NA CO DZIEŃ. - 2004, nr 7/8, dod. s. VI-VII
W tekście kalendarium działań w teatrze.

4. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Ozdoby choinkowe // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 11, s. 40-43
Ozdoby głównie z papieru i tekturki. Kartonowy Mikołaj. Gwiazdy. Łańcuchy. Szopka ze słomy, trzciny lub grubej trawy.

5. Hoffman-Lipska Ewa : Muzyka w przedszkolu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 1, s. 4[4]-9[9]
Znaczenie muzyki dla ogólnego rozwoju. Rozwój muzyczny dzieci. Przygotowanie dzieci do odbioru muzyki.

6. Jantas Marzena : Zajęcia na niepogodę // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 6, s. 24-29
Scenariusz zajęć na temat używania słów proszę, dziękuję, przepraszam. Pomoce, przebieg zajęć mających na celu utrwalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych.

7. Kłapsia Jolanta : Zabawy w teatr // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 2, s. 32-34
Propozycja zorganizowania w przedszkolu stałych zabaw w teatr i kącika teatralnego. Przykładowy scenariusz inscenizacji "Czerwonego Kapturka" dla dzieci sześcioletnich.

8. Kto podróżuje, ten nie leniuchuje // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 7, s. 34-38
Teatr nauczycielski z udziałem dzieci i nauczycieli. Scenariusz dziecięcych warsztatów teatralnych "Kto podróżuje, ten nie leniuchuje" na motywach utworu Juliana Tuwima "Pan Maluśkiewicz i wieloryb".

9. Majcherska Bożena : Spotkania w Muzeum Sztuki w Łodzi // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 9, s. 536-538
Muzeum sztuki inspiracją różnych form działalności plastycznej.

10. Małek Beata : Zabawa w skansen // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 4, s. 243
Poznawanie dziedzictwa kulturowego

11. Michalska Bronisława : Przygoda ze sztuką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 5, s. 280-283
Organizowanie kontaktów ze sztuką. Udział przedszkolaków w projektowaniu i aranżowaniu wystroju sali. Sposoby rozwijania aktywności plastycznej i pokonywania oporów.

12. Młynarska Małgorzata : Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym // KWARTALNIK PEDAGOGICZNY. - R. 47, nr 3/4 (2002), s. [143]-156
Odbiór fabuły bajek (słuchanej i oglądanej) przez dzieci - wyniki badań.

13. Orienter Iwona : Kąciki sztuk plastycznych // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 3, s. 21(149)-24(152)
Tworzenie z dziećmi 4 i 5-letnimi kącików: przedmiotów drewnianych, przedmiotów glinianych, wycinanki ludowej.

14. Samsel Małgorzata : Widzę, poznaję, towarzyszę : dziecko odbiorcą i twórcą sztuki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 4, s. 218-224
Zapoznanie dzieci ze sztuką regionalną. Rozwijanie różnych form twórczości dziecięcej.

15. Strzyżyńska Dorota : Wychowanie przez sztukę w przedszkolu  // NOWE W SZKOLE. - 2002, [nr] 4, s. 8-12

16. Szydłowska Grażyna : Świat sztuki w oczach dziecka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 4, s. 237-239
I Forum Wychowania Przedszkolnego pod hasłem "Świat sztuki w oczach dziecka"

17. Tarnowska Anna : Spotkania ze sztuką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 5, s. 40[296]-41[297]
Spotkanie dzieci z rzeźbiarzem. Wycieczka do kutnowskiego Domu Kultury.

18. Usielska-Ptaszek Hanna : Przedszkolny Ośrodek Twórczości Teatralnej // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 2, s. 34-36
Prezentacja przedsięwzięć nauczycielskiego teatru działającego w ramach Miniośrodka Twórczości Teatralnej w jednym z warszawskich przedszkoli, mających na celu propagowanie idei edukacji teatralnej w przedszkolach, poszukiwanie nowych rozwiązań scenicznych oraz rozwijanie kreatywności u dzieci.

19. Zając Bernadeta : Piękno rodzimej sztuki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 4, s. 241-242
Poznawanie wytworów sztuki ludowej.

20. Zubilewicz Barbara : Wyprawy do teatru "Guliwer" // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 8, s. 56(504)-58(506)
Całoroczny cykl spotkań teatralnych. Tworzenie własnego teatrzyku.

II - Zajęcia plastyczne w przedszkolu.

21. Bielak Magdalena : Dziecko i sztuka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 10, s. 605-608
Jak rozwijać ekspresję plastyczną w życiu codziennym przedszkolaka.

22. Białkowska Małgorzata : W pracowniach artystów // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 8, s. 487-488
Kontakt dzieci 6-letnich z artystą i jego dziełami.

23. Bierwiaczonek-Polak Irena, Gajec Alina : Wprowadzanie dzieci w świat sztuki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 5, s. 306-308
Różne formy prac plastycznych, cykl działań plastycznych.

24. Boguta Teresa : Muzeum Wsi Lubelskiej - miejscem doświadczeń plastycznych // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 8, s.471-472
Sztuka ludowa inspiracją twórczości plastycznej dzieci.

25. Borowska Agnieszka : Malowanie rękami - sposób na nudę! // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 8, s. 472-474
Konspekt zajęć. Ilustrowanie baśni "Dwie Dorotki" różnymi technikami plastycznymi.

26. Boszko-Szczęśniak Agnieszka : Wiosenny wietrzyk : zajęcia muzyczno-plastyczne dla dzieci 5-6-letnich // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 5, s. 48-50

27. Brzóskniewicz Katarzyna : Miasto Kopernika // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 7, s. 37-38
Propozycja wycieczki po rodzinnym mieście na przykładzie Przedszkola Miejskiego nr 2 w Toruniu (zwiedzanie przez dzieci przedszkolne Rynku staromiejskiego, Ratusza, Krzywej Wieży). Inscenizacja bajki o Flisaku i żabach w wykonaniu przedszkolaków. Sporządzenie przez dzieci albumów poświęconych Toruniowi.

28. Bukowińska Agnieszka, Chłopek Justyna : Zaczarowany pędzelek // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 7, s. 27(411)-34(418)
Cykl zajęć artystycznych w grupie starszaków zaplanowany na cały rok.

29. Ciekierda Urszula : Konkursy plastyczne dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 6, s. 50-51
Znaczenie twórczości plastycznej dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

30. Dziamska Dorota, Tiereszko Janina Krystyna : Sztuka origami w przedszkolu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 11, s. 10-14
Zabawy dydaktyczne.

31. Gołębiewska Maria : Na jesienny czas : Pasibrzuszek i zwierzęta z kartonu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 10, s. 45-46
Zajęcia plastyczne w przedszkolu.

32. Gołębiewska Maria : Prezent dla dziadka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2009, nr 1, s. 35
Stojak do karteczek na notatki wykonany przez dzieci przedszkolne.

33. Gołębiewska Maria : Wachlarz dla babci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2009, nr 1, s. 36
Wykonany przez dzieci przedszkolne.

34. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Kasztanowe ludki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 9, s. 49-50
Kilka propozycji wykorzystania kasztanów i żołędzi do zrobienia figurek na zajęciach przedszkolnych.

35. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Niespodzianka dla mamy i taty // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 5, s. 51-52
Witrażowy bukiet. Przybornik na biurko. Prace dzieci przedszkolnych.

36. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Pisanki, palemki... // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 4, s. 40-44
Przepisy na zrobienie przez dzieci pisanek, palm, kartek i karnecików na wielkanocny stół, baranka, zajączka, kurczaczka. Materiały, wykonanie.

37. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Portret babci i dziadka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 1, s. 46-47
Pomysły na wykonanie ramki do portretu babci i dziadka na zajęciach w przedszkolu.

38. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : W blasku szopki / // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 11, s. 35-36
Pomysł na wykonanie przez dzieci w wieku przedszkolnym bożonarodzeniowej szopki witrażowej i kartonowej.

39. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : W świątecznym nastroju // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 11, s. 22-26
Zajęcia plastyczne dla dzieci przedszkolnych. Anioły z kartonu, Kolorowe gwiazdy, Szopka z kartonu.

40. Gołębiewska Maria, Rytel Bożena : Weź karton i nożyczki... : zabawki na letni czas // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 7, s. 54-58
Przykłady zabawek wykonanych przez dzieci z kartonu i folii (np. ważka, ślimak, biedronka, krokodyl). Przykłady rysunków pomocniczych.

41. Gołoś Elżbieta : Co piszczy w makulaturze? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 7, s. 16-19
Używanie gazet podczas zajęć plastycznych w przedszkolu.

42. Grabarz Wiesława : Zabawa z kolorami // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 10, s. 32-33
Zajęcia plastyczne z dziećmi 5- i 6-letnimi. Przykład zajęć.

43. Gryń Alina, Dębicka Kamila : Inspiracje działań plastycznych // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 9, s.535-536
Sposoby inspirowania zajęć plastycznych.

44. Gryń Alina, Polcyn Katarzyna : Bawimy się w malarzy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 2, s.116-117
Formy pracy przybliżające dzieciom kontakt z dziełem sztuki.

45. Grzanka Anna, Ciepko Renata : Jesienne zabawy plastyczne // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 8, s. 468-471
Konspekt zajęć, zastosowanie różnych technik.

46. Jabłońska Katarzyna : Ozdoby bożonarodzeniowe // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 11, s. 28-30
Wykorzystanie gąbki do wykonania ozdób choinkowych, ozdób z igliwiem, ozdób do sali, kartek świątecznych i szopek przez dzieci przedszkolne

47. Jakubiak Marta : I ty możesz być malarzem... // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 8, s. 47(495)-48(496)
Program 10 spotkań w formie działania twórczego " I ty możesz być malarzem" Scenariusz zajęć - rozwijanie wrażliwości plastycznej.

48. Karczmarzyk Małgorzata : Język rysunkowy dziecka // EDUKACJA I DIALOG. - 2007, nr 2, s. 50-53
Próba interpretacji rysunków dzieci.

49. Kluska Anna : Mandala w pracy z dziećmi // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 5, s. 40-42

50. Koźlak Joanna, Szmytkowska Dorota : Plener małych artystów // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 52-54
Przykłady organizowania dla dzieci przedszkolnych plenerów plastycznych.  Kontakty dzieci ze znanymi artystami plastykami, eksponowanie dziecięcych prac w różnych miejscach publicznych.

51. Kubiak Bogusława, Suska Lidia : Zbliża się Wielkanoc // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 48-49
Scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych na powitanie Wielkanocy.

52. Leśniewska Bożena : Stwarzamy warunki twórczej aktywności // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 37-38
Przykłady wykorzystania różnych inspiracji do zabaw plastycznych dla dzieci sześcioletnich (np. czysta kartka papieru, czarna kredka, kawałki szmatek, sznurków, kolorowego papieru). Specjalne ćwiczenia i zabawy np. "Co chce powiedzieć do nas czysta kartka?", nieograniczanie twórczości plastycznej dzieci.

53. Łakomska Anna : Jesienne zabawy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 8, s. 31(479)-32(490)
Przykład zajęcia, wykorzystanie skarbów jesieni do rozwijania innowacji twórczej dzieci.

54. Łosiewicz Aneta : Niebieska buzia i zielone włosy mamy // EDUKACJA I DIALOG. - 2007, nr 2, s. 54-59
Rysunek dziecka. Interpretacja koloru jako nośnika informacji o psychicznym rozwoju dziecka.

55. Łosiewicz Aneta : Rysowanie odzwierciedla myślenie dziecka // EDUKACJA I DIALOG. - 2002, nr 10, s. 32-38
Rysunek jako narzędzie przekazu i nośnik emocji.

56. Majcherska Bożena : Aktywność plastyczna sześciolatków // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 8, s. 467-470

57. Majcherska Bożena : Spotkania w Muzeum Sztuki w Łodzi // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 9, s. 536-538
Muzeum sztuki inspiracją różnych form działalności plastycznej.

58. Majka Barbara : W Czarnej Sędziszowskiej jest kolorowo // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 8, s. 482-483
Prace plastyczne dzieci sześcioletnich - stosowanie różnorodnych technik.

59. Michalska Bronisława : Przygoda ze sztuką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 5, s. 280-283
Organizowanie kontaktów ze sztuką. Udział przedszkolaków w projektowaniu i aranżowaniu wystroju sali. Sposoby rozwijania aktywności plastycznej i pokonywania oporów.

60. Musielak Beata : Pod kolorowym drzewem // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 9, s. 36-37
Propozycja zajęć przedszkolnych wykorzystujących prace plastyczne związane z jesienią.

61. Niwińska Małgorzata, Niwiński Andrzej : Świat w rysunkach dzieci a malarstwo staroegipskie // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. 5-13
Wybrane przykłady podobieństw w sposobie przedstawiania tego samego motywu w rysunkach dzieci w wieku przedszkolnym i w malarstwie staroegipskim. Twórczość plastyczna dziecka.

62. Olczak Agnieszka : Rysunkowe opowieści dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 8, s. 467-472
Rysunki dziecka dają obraz rozwoju dziecka.

63. Pałęcka Izabela, Pilińska Elżbieta, Płodzień Danuta : Kolorowe, ciekawe... : ekologiczne kalendarze // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 6, s. 38-39
Prace plastyczne dzieci sześcioletnich.

64. Pietrzak-Szymańska Barbara, Pietrzak Katarzyna : W królewskich ogrodach // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 5, s. 38-39
Współpraca Przedszkola nr 62 w Warszawie z Działem Edukacji Muzeum Pałacu w Wilanowie. Spotkania w muzeum dla dzieci przedszkolnych i poznawanie jego zasobów.

65. Pilichowska Alicja : Wystawy i wystawki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 8, s. 472-473
Jak organizować prezentację plastycznych prac dziecka.

66. Rychter Ewa : Inspiracje plastycznej twórczości // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. 28-30
Inspiracje muzyką, tekstem literackim i wycieczką. Twórczość plastyczna dzieci przedszkolnych.

67. Sadlak Małgorzata : O panu Listopadzie i twórczej aktywności plastycznej : udostępnienie dzieciom różnych materiałów plastycznych i okazów przyrodniczych podnosi atrakcyjność zajęć // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 10, s. 29-31
Praca z dziećmi sześcioletnimi. Przykład zajęć.

68. Sikora Renata : Widzę, poznaję, tworzę... // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 7, s. 403-405
Pomysł zajęć plastycznych.

69. Spudłowska Alina : Zajęcia plastyczne w muzeum // PLASTYKA I WYCHOWANIE. - 2000, nr 2/3, s.81-84
Konspekty zajęć plastycznych z dziećmi 5-6-letnimi i z uczniami klasy III.

70. Stawczyk-Mizińska Renata : Zabawa ze słomą // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 10, s. 620-621
Zajęcia plastyczne z zastosowaniem słomy jako materiału plastycznego.

71. Stawczyk-Mizińska Renata, Korzeniewska Anna : Nasze wystawy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, nr 4, s. 233-234
Wystawy prac plastycznych.

72. Synak Ewa : Radość tworzenia // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 8, s. 471-472
Projektowanie wzoru witraży.

73. Tekieli Jolanta : W zadumie i melancholii listopada // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 9, s. 532-536
Cykl zajęć plastyczno-konstrukcyjnych.

74. Walczak Ewa : Warszawa - moje miasto // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 7, s. 27-30
Wykonywanie przez dzieci plastycznych wizerunków Syrenki, bazyliszka, złotej kaczki.

75. Witen Jolanta : W krainie dźwięków // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 27-30
Przykłady zabaw muzycznych i plastycznych dla dzieci 4-, 5-, 6-letnich. Wprowadzanie dzieci sześcioletnich w świat muzyki poważnej poprzez słuchanie utworów znanych klasyków.

76. Witko Beata : W jesiennym słońcu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 9, s. 31-33
Scenariusz zajęć z dziećmi czteroletnimi, opartych na pracach plastycznych związanych z jesienią.

77. Woźniak Mariola : Jajka kolorowe, bajki pisankowe // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 16-17
Propozycja wykonania z dziećmi przedszkolnymi pisanek z nadmuchanych balonów. Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami pisanek i znaczeniem jajka w wierzeniach ludowych.

78. Wójtowicz Małgorzata : Jak rozwijam zainteresowania plastyczne dzieci? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. [37]-38

79. Wójtowicz Małgorzata : Twórcze inspiracje // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 9, s. 28-30
Propozycja zajęć, w których można wykorzystać atrybuty jesieni do rozwoju umysłowego, ruchowego, kulinarnego, plastycznego oraz muzycznego dzieci w wieku przedszkolnym.

80. Ziołowicz Katarzyna : Rozwijanie wyobraźni twórczej u dzieci w oparciu o edukację plastyczną // NAUCZANIE POCZĄTKOWE. - 2006/2007, nr 3, s. 52-59
Ćwiczenia plastyczne rozwijające wyobraźnię twórczą w oparciu o równoczesne postrzeganie wrażeń odbieranych przez różne zmysły.


III - Zajęcia umuzykalniające.

81. Barska Teresa : Muzyka i zdrowie : warsztaty dla nauczycieli // GRUPA I ZABAWA. - 2001, nr 2, s. 16-18
Prowadzenie zajęć w przedszkolu z elementami muzykoterapii.

82. Boszko-Szczęśniak Agnieszka : Muzyka jest w nas // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 31-34
Scenariusze zajęć wspomagających rozwój zdolności muzycznych dzieci przedszkolnych np. "Idzie wiosna", "Zwiastuny wiosny", "Bociek". Pomoce, przebieg zajęć.

83. Boszko-Szczęśniak Agnieszka : Wiosenny wietrzyk : zajęcia muzyczno-plastyczne dla dzieci 5-6-letnich // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 5, s. 48-50

84. Brzeska Małgorzata, Woźniak Małgorzata : W krainie Zimy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 11, s. 24-26
Scenariusz zajęć dla przedszkolaków z elementami muzykoterapii o tematyce zimowej oraz zimowych zabaw na śniegu.

85. Cieślak Elżbieta : Ruch i muzyka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 24-26
Scenariusze zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci przedszkolnych np. "Wodny świat", "Łabędzie", "Koty". Przybory i środki dydaktyczne, przebieg zajęć.

86. Cieślik-Klauza Joanna : O aktywności muzycznej // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 3, s. 8 (136)-11 (139)
Prekursorzy nowej pedagogiki artystycznej. Sztuka pantomimy.

87. Czarnecki Marek : Muzyczne zabawy i gry dydaktyczne // EDUKACJA I DIALOG. - 2001, nr 7, s. 38-45

88. Gwarek Anna : Wszystko może być muzyką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 18-22
Scenariusz dla dzieci pięcio- i sześcioletnich. Przykłady zabaw muzyczno-ruchowych na cały tydzień, które umożliwiają jednoczesny rozwój umysłowy, emocjonalny i ruchowy dziecka.

89. Hoffman-Lipska Ewa : Muzyka w przedszkolu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 1, s. 4[4]-9[9]
Znaczenie muzyki dla ogólnego rozwoju. Rozwój muzyczny dzieci. Przygotowanie dzieci do odbioru muzyki.

90. Hoffman-Lipska Ewa : Rozwijanie zdolności muzycznych. Cz. 1 // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 3, s. 12 (140)-17 (145)
Przykłady ćwiczeń muzycznych.

91. Hofman-Lipska Ewa : Rozwijanie zdolności muzycznych dzieci. Cz. 2 // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 4, s. 24-31
Rozwijanie umiejętności śpiewu, gry na instrumentach, słuchanie utworów muzycznych.

92. Hoffman-Lipska Ewa : Wpływ muzyki na rozwój ogólny dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 6, s. 20-29
Sposoby wpływania muzyką na rozwój dzieci w zakresie sprawności fizycznej, intelektualnej i rozwój ogólny. Przykłady ćwiczeń.

93. Kępka Jadwiga : Słuchanie ciszy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 4, s. 42-43
Przykłady ćwiczeń. Doświadczanie ciszy.

94. Kołodyńska Iwona : Zabawy muzyczne // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 5, s. 296-298

95. Kołodziejski Bolesław : Zajęcia umuzykalniające // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 9, s. 533-535
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne i Metoda Dobrego Startu. Wychowanie przedszkolne.

96. Kusz Elżbieta : Chopin w przedszkolu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 5, s. 294-296
Całoroczny cykl koncertów przygotowany przez Lubuskie Biuro Koncertów.

97. Malkiewicz Mariola : Kluczem otworzę swoją melodię // KLANZA W ZABAWIE I EDUKACJI DZIECI. - 2003, nr 1, s. 22-23
Scenariusz warsztatów muzycznych dla dzieci w wieku 5-6 lat.

98. Miedzińska Aurelia, Paściak Magdalena, Prażmowska Iwona : W krainie Indian // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 6, s. 39-40
Scenariusz zabawy rytmiczno-muzycznej dla dzieci pięcioletnich mającej na celu nauczenie dzieci umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie słuchu dziecka na różne barwy głosu, kształtowanie poczucia rytmu.

99. Musielak Beata : Muzyka blisko dziecka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 3, s. 37 (165)-40 (168)
Zabawy muzyczno-ruchowe, ilustrowanie ruchem treści piosenek.

100. Namysłowska-Żeleźnik Maria : Kukułkowe Radio // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 5, s. 291-294
Metodyka tworzenia radiowych zajęć umuzykalniających.

101. Naumowicz Małgorzata : Zajęcia muzyczne z poezją Franciszka Kobryńczuka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 107-109
Ćwiczenia muzyczne z udziałem mowy.

102. Parszewska Ewa : Spotkanie z patronem przedszkola // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 3, s. 54[182]-56[184]
Edukacja muzyczna dzieci.

103. Piotrowska Anna : W wiejskiej zagrodzie, zabawy muzyczne // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 4, s. 232-233
Montaż słowno-muzyczny o tematyce wiejskiej.

104. Piórkowska Elżbieta : Dźwięki gamy wszyscy znamy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 1, s. 25[25]-28[28]
Konspekt zajęcia umuzykalniającego, którego celem jest wyodrębnienie dźwięków, odróżnianie dźwięków wysokich i niskich. Ilustrowanie dźwięków ruchem.

105. Pisarzowska Justyna : Spotkanie z muzyką poważną // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 6, s. 30(350)-32(352)
Jak zapoznać dzieci z utworami muzycznymi.

106. Pyra Dorota : Kołysanka - nie tylko na dobranoc // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 1, s. 49-50
Propozycja uczenia dzieci przedszkolnych tekstów i melodii kołysanek (można np. zrobić grzechotki z pudełek wypełnionych kaszą manną lub woreczków z grochem, szeleścić foliowymi torebkami).

107. Pykosz Teresa : Deszczu granie // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 1, s. 20-24
Przykład zajęcia, którego celem jest słuchanie muzyki poważnej.

108. Raszewska Maria : Nietypowi muzyczni pomocnicy // KLANZA W ZABAWIE I EDUKACJI DZIECI. - 2004, nr 1, s. 3-7
Prezentacja instrumentów muzycznych zrobionych przez autorkę i wykorzystywanych w muzykoterapii. Rola jaką odgrywają w pracy z dzieckiem, również w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.

109. Raszka Jadwiga : Muzyczna kraina // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 7, s. 22-32
Zabawy muzyczne z wykorzystaniem literatury dziecięcej dla przedszkolaków. Przykłady zabaw: Jesień z muzyką, Zima z muzyką, Wiosna z muzyką, Lato z muzyką.

110. Skiba Martyna : Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2009, nr 1, s. 30-34
Przedszkole nr 274 w Warszawie. Scenariusz inscenizacji słowno-muzycznej pt. Leśne elfy budzą wiosnę (grupa trzylatków). Scenariusz zajęć integracyjnych z rodzicami pt. Podróż do Krainy Wesołych Zwierząt (grupa trzylatków).

111. Sobińska Hanna : Elementy muzykoterapii // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 35-36
Funkcje muzykoterapii. Techniki wykorzystywane w ramach muzykoterapii. Scenariusz zajęć z elementami muzycznymi "Nadchodzi wiosna" dla dzieci przedszkolnych.
112. Sobotko Ewa : Zaczarowane instrumenty // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 3, s. 30 (158)-32 (160)
Konspekt zajęć z wykorzystaniem zabaw i tańców.

113. Sorsa Anna, Kalinowska Irena : Muzyka w pracy z dziećmi // WYCHOWANIE MUZYCZNE W SZKOLE. - 2008, nr 4, s. 69-70
Muzyka , śpiew i taniec - korzyści jakie czerpią dzieci z tych zajęć (z doświadczeń nauczycieli).

114. Wach Anna, Rękas Urszula : Na ulicach miasta Symfonii : scenariusz koncertu - bajki // KLANZA W ZABAWIE I EDUKACJI DZIECI. - 2003, nr 2, s. 23-26
Dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat.

115. Wieman Maria : Wychowanie muzyczne dzieci trzyletnich // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 10, s. 38-40
Przykłady zabaw.

116. Witen Jolanta : W krainie dźwięków // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 3, s. 27-30
Przykłady zabaw muzycznych i plastycznych dla dzieci 4-, 5-, 6-letnich (np. rysowanie w takt piosenki, układanie melodii do wyliczanek, powtarzanie fragmentów piosenki za nauczycielem, samodzielne budowanie instrumentów muzycznych-grzechotek, wykorzystanie kubków, szklanek do wydawania dźwięków). Wprowadzanie dzieci sześcioletnich w świat muzyki poważnej poprzez słuchanie utworów znanych klasyków.

117. Wojtowicz Małgorzata : Twórcze inspiracje // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 9, s. 28-30
Propozycja zajęć, w których można wykorzystać atrybuty jesieni do rozwoju umysłowego, ruchowego, kulinarnego, plastycznego oraz muzycznego dzieci w wieku przedszkolnym.

IV - Wpływ literatury na dziecko w wieku przedszkolnym. Praca z książką i czasopismem.

118. Asyngier-Kozieł Anna : Zabawy teatralne // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 5, s. 284-288
Zabawy z podziałem na role. Tworzenie improwizacji scenicznych za pomocą tekstu literackiego i inne formy zabawowe.

119. Baluch Alicja : Co warto wiedzieć o literaturze dla najmłodszych // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 9, s. 12(524)-14(526)
Wiersze dla dzieci. Sacrum w literaturze dla dzieci. Ilustracje i gry komputerowe dla dzieci.

120. Baluch Alicja : Formy proste w poezji // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 2, s. 4(68)-8(72)
Pierwsze wiersze dla dzieci powstałe W IX wieku.

121. Baluch Alicja : Pouczanki - wiersze z morałem // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 72-74
Wartości wychowawcze utworów dla dzieci z XIX wieku.

122. Bisz Agnieszka : Fantastyczny świat wyobraźni w utworach poetyckich // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 90-93
Wartości estetyczne w utworach dziecięcych.

123. Bot Jolanta : Terapia bajką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 5, s. 53-56
Scenariusz zajęć - zastosowanie bajkoterapii w pracy z grupą dzieci przedszkolnych. "Żegnajcie nocne strachy".


124. Buczak Elżbieta : W krainie bajek // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 6, s. 48(368)-49(369)
Konkurs sprawdzający znajomość treści utworów literackich.

125. Capińska Ewa : Bajka stymuluje rozwój moralny dziecka // EDUKACJA I DIALOG. - 2003, nr 7, s. 65-71
Rozwój społeczno-moralny dziecka przedszkolnego.

126. Centner-Guz Małgorzata : Czy sześciolatki znają baśnie i legendy? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 6, s. 8(328)-13(333)
Badania określające znajomość przez dzieci sześcioletnie literatury dla dzieci.

127. Chryst-Kaczak Bożena: "Bawimy" się wierszami : scenariusz zajęć dla klasy 0 - III // WSZYSTKO DLA SZKOŁY. - 2006, nr 3, s. 9
Lekcja w bibliotece szkolnej.

128. Centner-Guz Małgorzata : Zainteresowania sześciolatków książką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 2, s. 13[77]-17[81]
Znaczenie książki w życiu dziecka. Kontakty dzieci z książką w czasie wolnym. Przebieg kontaktu dziecka z książką. Preferencje czytelnicze dzieci sześcioletnich.

129. Danielewicz Agnieszka : Czytam, bawię, uczę... // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 32-36
Propozycje zorganizowania zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych inspirowanych literaturą dziecięcą w celu kształtowania zainteresowań, nawyków i postaw.

130. Doskocz Danuta : Czy warto czytać dzieciom? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 2, s. 56[120]-58[122]
Konspekt zajęć: Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą.

131. Dykiel Róża : Pod urokiem książek // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 53-54
Prace i pomysły realizowane w przedszkolu, mające na celu rozbudzenie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci oraz zachęcenie rodziców do współpracy.

132. Flis Renata : Czytanie i obcowanie z książką // EDUKACJA I DIALOG. - 2007, nr 2, s. 37-41
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci.

133. Generowicz Wanda, Nadolińska Anna, Witosławska Małgorzata : Książka przyjacielem dziecka // KLANZA W ZABAWIE I EDUKACJI DZIECI. - 2005, nr 1, s. 35-36
Program edukacji czytelniczej dla dzieci 3-6 letnich, który ma za zadanie rozbudzenie zaciekawienia książką.

134. Grzybowska Adela : Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 102-103
Sposób przekazu "Bajki o jeżyku, który szukał wiosny".

135. Huszcz Mirosław, Cichoń-Piasecka Małgorzata : "A potem żyli długo i szczęśliwie..." : jak baśnie pomagają w wychowaniu seksualnym dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 6, s. 323-326
Jak baśnie budują archetyp męski lub kobiecy.

136. Huszcz Mirosław, Cichoń-Piasecka Małgorzata : Baśnie uczą życiowych ról // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 10, s. 580-585
Rola baśni, bajki w życiu dziecka.

137. Jabłońska Ewa : Spotkania z pisarką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 5, s. 51(307)-52(308)
Spotkanie dzieci z Wioletą Piasecką.

138. Jeka Beata, Miśkiewicz Alicja : Biblioteka... już w przedszkolu! // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 5, s. 54-55
Biblioteka Przedszkolaka. Regulamin korzystania z Biblioteki.

139. Kalinowska Ewa : Poezja inspiracją ekspresji plastycznej dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 9, s. 539-544
Przykład zajęć - Dywan Pani Jesieni, techniką stemplowania liści. Barwy jesieni, jesienne niebo.

140. Kokot Małgorzata : Przedszkole Misia Uszatka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 2, s. 48(112)-49(113)
Twórczość Cz. Janczarskiego i wykorzystanie tych utworów w pracy przedszkolaka.

141. "Lubię dzieci i myślę, że je rozumiem": rozmowa ze Zdzisławem Witwickim / rozm. przepr. Wirginia Borodzicz // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 4, s. 16(208)-21(213)
Malarz, artysta-grafik, autor ilustracji do książek dla dzieci.

142. Młynarska Małgorzata : Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym // KWARTALNIK PEDAGOGICZNY. - R. 47, nr 3/4 (2002), s. [143]-156
Odbiór fabuły bajek (słuchanej i oglądanej) przez dzieci - wyniki badań.

143. Molicka Maria : Baśniowa terapia // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2005, nr 4, s. 63-71
Znaczenie bajek i baśni dla rozwoju dzieci. Bajki relaksacyjne, bajki psychoedukacyjne, bajki psychoterapeutyczne.

144. Nadolna Urszula : Strach, gniew i radość w książkach dla dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 9, s. 32(544)-35(547)
Jak literatura dziecięca pozwala dziecku radzić sobie z emocjami.

145. Narożnik Małgorzata : Baśniowe podróże Calineczka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 7, s. 39(423)-41(425)
Praca z baśnią Hansa Christiana Andersena Calineczka.

146. Narożnik Małgorzata : Moja książeczka : refleksje z wystawy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 9, s. 51[563]-53[565]
Czytanie książeczek dzieciom w ramach ogólnopolskiego programu Fundacji "ABC XX- Program Zdrowia Emocjonalnego".

147. Narożnik Małgorzata : Zabawy językowe // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 7, s. 20-21
Dziecięce zabawy czytelnicze (kontakt dzieci przedszkolnych ze słowem pisanym i nabywanie doświadczeń w czytaniu).

148. Narożnik Małgorzata : Zaprośmy Andersena // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 5, s. 42[298]-45[301]
Poznawanie bajek i biografii H. Ch. Andersena

149. Niedorozow Wanda : "Czytajmy dzieciom..." - jak zachęcić rodziców do aktywnej współpracy // NAUCZANIE POCZĄTKOWE.- 2004/2005, nr 2, s. 69-78
Zabawa pod hasłem : czytajmy dzieciom... Wspomaganie ogólnego rozwoju dziecka przez udział w edukacji literackiej dziecka.

150. Och Katarzyna : Rola bajki w edukacji // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 10, s. 18-21
Rola bajki w rozwoju emocjonalnym dziecka, oddziaływanie wychowawcze.

151. Olkusz Jolanta : Dziecięcy odbiór utworów Heleny Bechlerowej // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, nr 3, s. 131-136

152. Olkusz Jolanta : Literatura w obrazkach : utwory komiksowe w ocenie dzieci sześcioletnich // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 5-11
Wyniki badań sondażowych przeprowadzonych wśród przedszkolaków - w jaki sposób dzieci sześcioletnie postrzegają komiksy, jakie funkcje, wartości i cechy są przez nie zauważane, czego można nauczyć się z komiksów oraz opinie nauczycieli na temat tej formy literackiej.

153. Olkusz Jolanta : O potrzebach czytelniczych sześciolatków // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 6, s. 12-17
Badania sondażowe dotyczące recepcji utworów Heleny Bechlerowej przez dzieci.

154. Olkusz Jolanta : Podania i legendy w edukacji regionalnej // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 11, s. 5-8, 10-12, 14
Jak nauczyciele oceniają legendy i podania. Różne formy i metody przekazywania legend.

155. Olkusz Jolanta : Świat przyrody w twórczości Heleny Bechlerowej // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, nr 2, s. 69-75

156. Ożóg-Winiarska Zofia : Motyli świat Józefa Ratajczaka // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 5, s. 22-26
Wiersze dla dzieci przedszkolnych z motywem motyli.

157. Ożyńska-Zborowska Anna : Magiczne wierszyki // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 10, s. 611-613
Wczesny kontakt dziecka z utworami literackimi. Wierszyki towarzyszące zabawom kontaktowo-dotykowym, kontaktowo-naśladowczym, zabawom na kolanach, zabawom paluszkowym.

158. Pawłowska-Niedbała Anna : Radość czytania // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 48-52
Pomysły na zaciekawienie książką dziecka w wieku przedszkolnym. Konkursy, wystawy, formy i metody pracy, propozycja zajęć na bazie utworów poetyckich.

159. Pisowocka Barbara : Wiersze uczą mądrości // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 38-41
Przykład zajęć z przedszkolakami zainspirowanych zbiorem wierszy Karoliny Kusek "Spacerkiem przez pole".

160. Podlasińska Iwona : Zabawa formą terapii // BIBLIOTERAPEUTA. - 2006, nr 4, s. 3-5
Cykl zajęć animacyjnych w formie zabawy "Stare i nowe spotkania bajkowe" dla dzieci w wieku przedszkolnym prowadzone w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu.

161. Polcyn Katarzyna :  Zaciekawić dzieci książką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 94-95
Formy pracy z książką.

162. Prus-Wiśniewska Helena : Żegnamy jesień teatrem żywym // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, [nr] 8, s. 472-478
Inscenizowanie utworu ,,O gęsiareczce Kasieni i cudownych listkach pani Jesieni'' wg Lucyny Krzemienieckiej.

163. Raszka Jadwiga : Muzyczna kraina // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 7, s. 22-32
Zabawy muzyczne z wykorzystaniem literatury dziecięcej dla przedszkolaków. Przykłady zabaw.

164. Ratyńska Hanna : Dzieci, książki i dorośli : refleksje na marginesie konkursu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 28-31
Doświadczenia, inwencje oraz problemy nauczycieli wychowania przedszkolnego, dotyczące wprowadzania dzieci w świat literatury. Refleksje pokonkursowe.

165. Rynek Joanna : Codzienne czytanie // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 10, s. 42-44
Kontakt z książką w przedszkolu, jako inspiracja do przeprowadzenia ciekawych zajęć.

166. Sabała Iwona Ewa : Przygoda z bajką w przedszkolu specjalnym // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 9, s. 32-37
Dzieci upośledzone umysłowo. Jak wprowadzany jest program literacki. Bloki zajęć. Efekty pracy. Przedszkolna zabawa w teatr. Scenariusze zajęć.

167. Samsel Małgorzata : Hałabała wśród przedszkolaków : w lesie i ogrodzie // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 8, s. 473-475
Praca z kiążką Lucyny Krzemienieckiej " Z przygód krasnala Hałabały"

168. Siejak Marzena : Zabawy z tekstem literackim // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 3, s. 38-42
Prezentacja doświadczeń związanych z wykorzystywaniem na zajęciach przedszkolnych literatury dziecięcej. Opis współpracy przedszkola z biblioteką oraz realizacji spotkań bibliotecznych.

169. Sochańska Bogusława : Andersen znany i nieznany // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 7, s. 12(396)-20(404)
Życie i twórczość Hansa Christiana Andersena.

170. Stasiak Elżbieta : Wpływ literatury na społeczne postawy dzieci // GRUPA I ZABAWA. - 2000, nr 4, s. 22-23

171. Stępniewska Elżbieta, Wasiak Elżbieta : Od bajeczki do książeczki : o wystawie "Moja książeczka" // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. 49-51
Rozwijanie u dzieci przedszkolnych zainteresowań książką m. in. poprzez czytanie bajek.

172. Stysiak Stefania M. : Jak zachęcać dzieci do czytania? // EDUKACJA I DIALOG. - 2004, nr 4, s. 27-30
Spotkania autorskie i "Moja pierwsza książeczka". Praca z dziećmi przedszkolnymi.

173. Stysiak Stefania Małgorzata : Jak zachęcam dzieci do czytania // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 6, s. 25-27
Kontakt dziecka z książką i jej twórcą - pisarzem. Tworzenie "Mojej pierwszej książeczki" - przez dzieci przy pomocy nauczycieli i rodziców. Tytuł książeczki to imię dziecka.

174. Szefler Elżbieta : Ilustracje do wiersza "Okulary" // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, nr 10, s. 598-604
Badania dotyczące percepcji ilustracji do wiersza Juliana Tuwima.

175. Ślusarek Bernadeta : Wartości edukacyjne baśni // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 1, s.19-21

176. Tartas Teresa : Dlaczego baśń? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, nr 2, s. 94-96

177. Tekieli Jolanta : Zagościł u nas Koszałek-Opałek // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 3, s. 52[180]-53[181]
Jak książka o przygodach Koszałka-Opałka została wykorzystana do poznawania przyrody.

178. Tę część dziecka, która jest we mnie, zmieniam na słowa / Joanna Kulmowa ; rozm. przepr. Wirginia Borodzicz // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2005, nr 6, s. 14(334)-19(339)
Twórczość Joanny Kulmowej.

179. Tuczyńska Anna : Aktywizacja uczniów w ramach wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej // WYCHOWANIE NA CO DZIEŃ. - 2006, nr 12, dod. s. III-IV
Scenariusz zajęć pt. Baśnie Andersena dla ucz. kl. III SP.

180. Wagner Dorota : U nas w Tymbarku // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 3, s. 46-50
Prezentacja organizacji pracy oraz funkcjonowania Parafialnego Przedszkola Integracyjnego w Tymbarku. Szersze przedstawienie istoty oraz sposobów pracy z literaturą podczas zajęć przedszkolnych.

181. Waloszek Danuta : Baśnie uczą odpowiedzialności // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 6, s. 9(329)-13(133)
Odpowiedzialność w baśni Hansa Ch. Andersena "Dzikie łabędzie", "Królewna Śniegu", Antoine'a de Saint-Exupery'ego "Mały Książe".

182. Wojciech Urszula : Ulubione postacie z wierszy i bajek // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2008, nr 9, s. 59
Międzynarodowy turniej literacki pod hasłem Od Kaczki Dziwaczki do Kubusia Puchatka. Poświęcony był znajomości utworów patronów przedszkoli gminy Miedźna.

183. Wójcik Regina : Kontakty z biblioteką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 6, s. 358-360
Współpraca z biblioteką sposobem zainteresowania dzieci książką.

184. Wrzesień Beata : Bawimy się z Kubusiem Puchatkiem // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, nr 6, s. 346-348
Jak wykorzystać książkę o Kubusiu Puchatku w pracy z dziećmi.

185. Załęska Sławomira : O głośnym czytaniu przedszkolakom // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 2, s. 38(102)-41(105)
Jak rozwijać nawyki czytelnicze u dzieci. Dlaczego czytać, co czytać. Kąciki książki. Lekcje biblioteczne.

186. Żerko Aleksandra : Wakacje w pałacu Królowej Śniegu // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 1, s. 24-27
Praca z dziećmi podczas ferii zimowych z wykorzystaniem bajki "Królowa Śniegu".

Literatura dla dzieci  - analiza utworów.

187. Baluch Alicja : Aktywny odbiór utworów dla dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, nr 1, s. 10-11
Edukacja literacka małego dziecka.

188. Baluch Alicja : Jak toczy się ,,koło życia" w Wesołych historiach Ewy Szelburg-Zarembiny // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 1998, nr 3, s.163-168
Analiza ,,Wesołych historii" zbiorku 9 opowieści fantastycznych

189. Baluch Alicja : Konteksty w literaturze dla dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2001, nr 2, s. 67-69
Interpretacja utworu ,,Kajtkowe przygody" Marii Kownackiej.

190. Baluch Alicja : Liryczne ,,biedy" w wierszach dla dzieci Juliana Tuwima // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 1999, nr 1, s.12-13
Archetypy biedy wywodzącej się od pierwszego rytuału i iluminacji.

191. Baluch Alicja : Pouczanki - wiersze z morałem // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2003, [nr] 2, s. 72-74
Wartości wychowawcze utworów dla dzieci z XIX wieku.

192. Chojnacka-Czachór Anna : Aspekty rozwojowe w baśniach dla dzieci // PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA. - 1995, nr 5, s.393-401

193. Dębkowska Elżbieta : Już październik, zabawy z metaforą // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. 32-34
Wykorzystanie wiersza Teresy Chwastek-Latuszkowej "Parasol dla lata". Zajęcia z sześciolatkami.

194. Kosztyła Bernadeta : Inscenizacje słowno-muzyczne inspirowane twórczością Ludwika Jerzego Kerna // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 8, s. 56-57
Przykład organizowania w Przedszkolu Samorządowym nr 32 w Krakowie konkursu poświęconego twórczości Ludwika Jerzego Kerna. Celem konkursu jest rozwijanie u dzieci zainteresowania literaturą dziecięcą, szczególnie utworami Ludwika Jerzego Kerna. Występy zespołów dziecięcych, bogata choreografia i scenografia.

195. Kowalczykówna Jolanta : Anny Kamieńskiej światek dziecięcy // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 1995, nr 5, s.259-266
Analiza twórczości literackiej Anny Kamieńskiej.

196. Kusik Beata : Dziecięce wierszowanie // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 10, s. 600-602
Wykorzystanie wierszy w pracy z dziećmi. Zapoznanie dzieci z różnorodnością form teatralnych i ukazanie możliwości wykorzystania do tworzenia inscenizacji.

197. Lipka Maria : Spotkania z Calineczką // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 9, s. 41(553)-43(555)
Cykl zajęć osnutych na treści bajki Hansa Ch. Andersena.

198. Nadolna Urszula : Strach, gniew i radość w książkach dla dzieci // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2004, nr 9, s. 32(544)-35(547)
Jak literatura dziecięca pozwala dziecku radzić sobie z emocjami.

199. Paszyńska Krystyna : Nowi przyjaciele wesołej Ludwiczki / // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2000, nr 3, s.152-156
Konspekty zajęć z wykorzystaniem treści utworu ,,O wesołej Ludwiczce".

200. Pietraszewska Alicja : Liryczna nuta i żart w wierszach Jana Sztaudyngera // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 6, s. 36-38
Prezentacja postaci Jana Sztaudyngera (1904-1970).  Utwory Sztaudyngera można wykorzystać w przedszkolu np. w zabawie w teatr. Scenariusz zabawy ekologicznej "Kolory wiosny" na przykładzie wiersza Sztaudyngera "Zamawiam".

201. Trzeciak Halina : Ptaki w poezji dla sześciolatków // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2002, [nr] 10, s. 598-600
Wykorzystane utwory literackie: "Nadejdzie pora śnieżnych czarów" K. J. Węgrzyna, "Z drzewa spada ptak" T. Chudego, "Zła zima" M. Konopnickiej.

202. Węglowska Małgorzata : Jaka jesteś jesieni? // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2006, nr 9, s. 24-27
Wykorzystanie wiersza Lucyny Krzemienieckiej "Jesienna rozmowa" do zrozumienia przez dzieci jesieni i jej wpływu na zachowanie się zwierząt. Przykład zajęć. Wykorzystanie wiersza "Płynie sobie niteczka" Lucyny Krzemienieckiej do poznania "babiego lata" - oznaki wczesnej jesieni. Przykład zajęć.


Zasięg chronologiczny: lata 2000-2009
Opracowano na podstawie materiałów dostępnych w PBW w Nowym Sączu.
Liczba poz. 202
Termin opracowania: wrzesień 2009.
Opracowała: Beata Góra

<--powrót

 
Projektowanie stron internetowych